De Wirwar aan gedachten met schrijf-challenge

Herken je dat? De wirwar aan gedachten die net niet lang genoeg blijven hangen om er ook daadwerkelijk wat mee te doen. Aan het einde van de dag ben je uitgeput terwijl je niet eens echt veel voor elkaar gekregen hebt. Het is alsof er een constante tornado door jouw hoofd heen raast die alle gedachten ongrijpbaar maakt. Het zou soms zo lekker zijn om een pauzeknop te hebben. Of om gewoon even alles op ‘mute’ te kunnen zetten.

Chaos in je hoofd

Zeker in tijden van crisis zoals op dit moment, kan het een grote chaos worden in je hoofd. Je maakt je zorgen over van alles en nog wat en het blijft zich opstapelen. Het overzicht waar je normaal al zo je best voor moet doen is in een keer weggevaagd. De constante gedachtestroom vreet energie, dus hoe ga je daar nou mee om?

De drukte komt terug

Het is belangrijk dat je onderzoekt wat voor jou werkt. Ik kreeg bijvoorbeeld vaak de tip om te gaan sporten of om te mediteren. Maar wat voor de een werkt, hoeft natuurlijk niet per definitie voor de ander ook te werken. Sporten werkt voor mij deels, ik merk dan dat ik tijdelijk mijn energie kwijt ben en meer rust in mijn hoofd heb maar niet veel later is de drukte weer terug. Mediteren werkt daarentegen wel goed, maar wanneer ik echt onrustig ben kan ik mij er nog niet goed toe zetten om het ook daadwerkelijk te doen. Dit is voor mij wel een leerdoel aangezien ik denk dat het mij zeker op zulke momenten meer rust kan brengen. Maar er is een ding wat voor mij altijd goed werkt, en onder het mom ‘sharing is caring’, zal ik ook mijn tip delen.

Zorg iedere dag voor succesmomentjes

Het helpt mij namelijk ontzettend veel om alles van me af te schrijven. Door alles wat in mij opkomt op papier te zetten krijg ik het overzicht weer terug. Ik kan op die manier ook achterhalen of de zorgen die ik heb relevant zijn of niet. Zijn het zorgen waar ik niks aan kan veranderen, dan heeft het geen zin om me daar zorgen over te maken. Ik probeer het dan ook los te laten. Daarnaast kan ik actie ondernemen wanneer ik erachter kom dat ik wel degelijk iets kan veranderen. Ik hou ervan om een plan te maken, mijn brein te ontrafelen en daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Ik maak de stappen dan zo klein mogelijk zodat ik elke dag iets kan doen wat mij dichterbij het doel brengt. Op die manier zorg ik ook elke dag voor succesmomentjes wat mij motiveert om door te blijven gaan.

Kortom, door mijn gedachten op papier te zetten zorg ik ervoor dat ze niet langer ongrijpbaar zijn. De tornado heeft op die manier geen kans meer om alles door elkaar heen te gooien. 

Ik heb een leuke oefening voor je, durf je het aan?

Als je benieuwd bent of dit voor jou ook werk, maak dan de volgende oefening.

  • Ga voor jezelf na waar jij je zorgen over maakt?
  • Pak pen en papier erbij en probeer zonder te veel na te denken alles op papier te zetten.
  • Als je het gevoel hebt dat alles op papier staat lees het dan nog eens goed door.
  • Nu ga je met een markeerstiften de zorgen markeren waar je wel iets aan kan doen en met een andere kleur de zorgen waar je niks aan kan veranderen.
  • Als je dit gedaan hebt, ga dan na wat je zou kunnen of willen doen aan de zorgen waar je iets aan kan doen.
  • Probeer de zorgen waar je niks aan kan veranderen los te laten.

Tip: Hoe laat je zorgen los die je niet kunt veranderen? Dit kan je bijvoorbeeld doen door stil te staan bij het feit dat je er niks aan kan veranderen en deze zorgen op te schrijven, zoals beschreven in de opdracht. Wanneer je letterlijk voor je ziet dat je je ergens zorgen over maakt, maar je niks aan de situatie kan veranderen helpt dit bij het relativeren. Het zorgt ervoor dat je een eerste zetje in de rug hebt bij het loslaten. En, geef niet zomaar op, dit leer je door het vaker toe te passen en bij te schaven naar hoe het voor jou het beste werkt.

Je zal merken dat dit ervoor zorgt dat je meer overzicht krijgt en de zorgen beter kan relativeren en daardoor los kan laten. Succes!

Wil je meer over mij weten en hulp doormiddel van schrijven, neem dan een kijkje op mijn website Schrijf inzicht. 

Groetjes, Kim

Wil je meer weten over ADHD in het dagelijkse leven?

Bezoek onze lifestyle pagina!

Over de auteur

Hi, Ik ben Kim.

Mensen inspireren en helpen bij het behalen van hun doel is mijn drijfveer. Ik haal er energie uit en het motiveert mij om door te blijven gaan met waar ik mee bezig ben. Ik vind het fascinerend om te zien hoe iemand opbloeit en het beste uit zichzelf haalt, hoe iemand dichterbij een persoonlijk doel komt. Dat is waarom ik doe wat ik doe. Dit vanuit een achtergrond als pedagoog.

Op mijn 18e (nu 24) ben ik gediagnostiseerd met ADHD en ADD. Ik kwam er pas echt achter toen ik het huis uit ging en de structuur wegviel. Ik had onwijs veel moeite met het houden van overzicht over wat ik nog moest doen. Zowel voor schoolopdrachten als mijn huishouden was de structuur ver te zoeken. Toen zette ik schrijven als hulpmiddel al in. Het helpt mij om prioriteiten te kunnen stellen en het overzicht te kunnen behouden.

Heb jij vraagstellingen of problemen waar je tegenaan loopt? En lijkt het je leuk om onder begeleiding en ouderwets schrijven dit aan te pakken? Neem dan contact met mij op zodat en we kijken samen hoe we het aan kunnen pakken. Een kennismakingsgesprek is gratis, dus wat houd je tegen? Check mijn website: Schrijf inzicht

ADHD-positief-blogger-Kim-Bakker

BLOGPOSTS

0 Reacties

Laat een reactie achter..

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log hier in met je gegevens

Forgot your details?