ADHD en werk: Jij kunt wel taken afmaken!

* 4 minuten leestijd * Arda Nieboer is ADHD Coach voor volwassenen en tevens ervaringsdeskundige. Je ontvangt goede tips om je tijd beter in te delen. Veel plezier ermee. Heb je ook een goede tip of wil je iets delen dat jou heeft geholpen, schroom dan niet een reactie onder deze blogpost achter te laten. De leukste reactie of de meest bruikbare of originele tip wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende.

ADHDpositief ADHD Coach Arda Nieboer

Focussen, prioriteiten stellen en delegeren zijn de standaard regels voor productiviteit. En laten die nou net niet werken voor mensen met ADHD. Je hebt een andere strategie nodig. In de praktijk heb je waarschijnlijk problemen met het starten en/of afmaken van taken, met plannen en het inschatten van tijd, toch? Hoe kan jij timemanagement toepassen op een manier die wel bij jou past?

Een andere strategie

Mensen met ADHD zijn niet altijd de meest productieve mensen. Ver vooruit plannen verzwakt eerder de productiviteit dan dat het beter wordt. De ene keer duurt iets veel te lang of ben je aan het uitstellen en een andere keer verzet je werk voor 6 man tegelijk. Met de diagnose ADHD/ADD, kun je wel degelijk taken afmaken en projecten afronden. Je hebt misschien een andere strategie nodig die voor jou wél werkt. Een strategie die je niet vind in het gemiddelde timemanagementboek.

“Timemanagement die wel bij je past.”

Leuke taken eerst

Als je ADHD hebt, heb je een slaperig brein. Zorg daarom dat je brein een beetje wakker wordt door eerst wat leuke dingen te doen. Je maakt hierdoor neurotransmitters aan zodat je brein beter presteert. Als je eenmaal aan de gang bent, lukt het wel of in ieder geval beter! Je bent gemotiveerd om meer af te werken, ook de minder leuke dingen. Wat er volgt is opluchting en voldoening. Heerlijk als het lukt! Toch?

Gebruik positieve taal

Hoe je denkt en hoe je praat, heeft een enorme invloed op datgene wat je presteert. Wist je dat ons onbewuste geen ontkenningen onthoudt? Ons brein skipt woorden als: niet, geen en minder. Dus als je zegt of denkt: “Vandaag zal ik mijn tijd niet verspillen aan onnodige zaken op de computer”, leest je brein juist: “Vandaag zal ik mijn tijd verspillen aan onnodige zaken op de computer”. Het is dus veel beter om te zeggen of te denken: “Deze drie taken ga ik vandaag sowieso doen”. Wat wil je wél bereiken? Wat ga je doen?

“Wat wil je wél bereiken vandaag?”

Wees realistisch

Wees realistisch over de tijd die je nodig hebt voor een bepaalde taak. Veel taken duren langer dan je zelf denkt. Dit is ook de conclusie van deelnemers aan een workshop over uitstelgedrag die binnen een vooraf gestelde tijd een achterstallig klusje moesten klaren. Stel dat jij dat nou ook hebt? Plan óf die extra tijd in óf maak kleinere taakjes zodat het makkelijker wordt om in te schatten. Dan voorkom je dat gefrustreerd raakt als het niet lukt om je eigen deadline te halen.

Stop met streven naar perfectie

Je kunt niet alles perfect doen. Als je je focust om productief te zijn, betekent dat soms dat je de boodschappen online bestelt en thuis laat bezorgen, de was zich ophoopt of het eten laat bezorgen of afhaalt. Je bent ook maar een mens. Misschien kan je ook om hulp vragen of iemand anders vragen een klusje te doen? Maak het jezelf makkelijk.

Pas je omgeving aan

Pas je omgeving aan om te focussen. Omgaan met afleiding is voor iedereen anders. Bij mij werkt het als mijn bureaublad leeg is, mijn mobiel op stil staat als en om alle overbodige tabjes af te sluiten. Ook helpt het mij om alles wat ik nodig heb, om me heen te verzamelen. Ik hoef mijn werkzaamheden dan niet te onderbreken omdat ik iets nodig heb. Mijn taak- en weekplanner bij de hand, zodat ik taken die in me op komen, inplan of in ieder geval noteer. Ik heb wel graag mensen om me heen. Maar misschien helpt het jou juist om je op een kamer op te sluiten juist zonder andere mensen? Wat werkt voor jou?

Als volwassene met ADHD heb je vast al veel dingen bedacht om productiever te worden. Deel je tips s.v.p. Wie weet help je er anderen mee. De leukste reactie of de meest bruikbare of originele tip wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende of een taak- en weekplanner, aan jou de keus.

Help ons om zo veel mogelijk ideeën te delen!! En reageer hieronder. J

Zoals je ondertussen wellicht weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach en ervaringsdeskundige. Wil je meer tips? Meer blogs van mij lezen? Wil je gecoacht worden? Een duwtje in de goede richting? Je mag altijd contact met mij opnemen. Kijk hieronder waar je mij kunt vinden.

2 Reacties
  1. Eline 3 jaar ago

    De app just reminder werkt goed voor mij. Je kan er alles inzetten met een wekker erop. Nooit meer afspraken vergeten?

  2. Wendy van den Hoek 3 jaar ago

    Wat ik zelf doe is elke dag een to do list maken. De belangrijkste taken van de die dag schrijf ik op een post-it papiertje en plak die op de tussen deur zodat ik het zeker niet kan vergeten. Ik verplicht me zelf om minimaal 2 taken te doen op de dagen dat ik werk. Ik heb een vaste week planning in het huishouden. Elke dag doe ik iets maandag badkamer bijvoorbeeld.
    Deze hulpjes helpen mij het meest

Laat een reactie achter..

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account