Doe dit in ieder geval NIET

* 4 minuten leestijd * Arda Nieboer is ADHD Coach voor volwassenen en tevens ervaringsdeskundige. Arda geeft in deze blog weer een lijst met tips, maar deze keer zijn het not-to-do-tips :). Heb je ook een goede (not-to-do-)tip of wil je iets delen dat jou heeft geholpen, schroom dan niet een reactie onder deze blogpost achter te laten.

ADHDpositief ADHD Coach Arda Nieboer

Wat moet je in ieder geval niet doen als je afhaakt???

Wil je weten wat je niet moet doen als je in de uitstelmodus zit? Als er niets uit je handen komt? Als je leert van mijn fouten, hoef je ze zelf niet meer te maken, toch? Bart wilde een blog met tips, dus hier komen ze (niet) :-)).Ok, heel eerlijk? Dit blog had twee dagen geleden al af moeten zijn. Ik ben aan het klussen, het huis is één grote teringbende en zo werd het dus ook in mijn hoofd. Resultaat? Het licht ging uit. Ik deed helemaal niets meer, althans niets zinnigs. Klussen, dat is dus iets waar ik stress-stofjes van aanmaak.

Er was simpelweg teveel te doen, te veel keus, te veel spullen, te veel geen zin, te veel gedoe, te veel whatever… Zo’n week met fluffy afspraken als tandarts, osteopaat met kind 1, inenting met kind 2 etc. En daar haak ik ook al NIET van aan. Het is sowieso misschien wat veel: alleenstaande moeder van twee pubers met een speciaal brein, mijn praktijk, secretaris van een bestuur, vrijwilliger bij Impuls & Woortblind en European Brains @ Work, dochter, zus, vriendin, eetclub etc. etc.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik één off-day per week mag hebben, maar dit liep uit de hand…. Jahaa, minimaal twee dagen!!! 8-). En dusss, hier speciaal voor jou:

NIET doen als je merkt dat je afhaakt, de not-to-do-tips:  

Dat komt later wel

ADHD-leugen die op de eerste plaats staat.. Dat doe je namelijk niet. Later is niet-nu. En niet-nu werkt niet voor een ADHD’er. Als je bedenkt dat je iets later doet, DOE in ieder geval IETS! schrijf het minimaal op. Op een actielijst of nog mooier in je agenda op de dag dat je het wél doet. Nog beter: doe het gelijk! Zeker als het een kleine taak is.

Ik heb nog tijd genoeg

NEEEEE!!!! Alarmbellen wederom!!!! Tijd genoeg voor iemand met ADHD / ADD betekent (net als bij kinderen) kliertijd. En ja, klieren (op z’n Hollands: aanklooien) mag best! Ja, zeker! Af en toe. Kans is wel dat je (net als ik nu) in een aanklooi-vicieuze-cirkel komt. En van zo’n vicieuze cirkel wordt je heel ontevreden, moe en sacherijnig. Doe dan iets waar je pretstofjes van aanmaakt! Daar krijg je weer nieuwe energie en inspiratie van voor nieuwe ideeën en acties. Wederom doe IETS, het liefst iets waar je blij of rustig van wordt of doe BEWUST NIETS. Ga niet lopen aanklooien. Waar wordt je blij van of krijg je energie van? Dan verlies je automatisch stress-stofjes waar de kans groter is dat je brein weer aanhaakt en je tot actie kan komen.

Jezelf aanpakken

Oftewel: jezelf afkraken. Wat ben ik toch een nietsnut, piep en piiieeepp (verwensingen, vloeken en scheldwoorden)! Waarom doe ik dat toch niet? Ik heb ook totaal geen wilskracht, motivatie, discipline! Ik heb de hele dag alleen maar onzinnige dingen gedaan, om juist maar geen zinnige dingen te hoeven doen. Herkenbaar? Stop! Wie of wat is jouw handrem????? Wat bij mij werkt is een vriendin bellen die dit begrijpt zodat we er ontzettend om kunnen lachen. Zij doet namelijk vaak nog veel ergere dingen en dat gaat zo over en weer. Nog beter: Wees je eigen beste vriend(in). Je zou het niet in je hoofd halen om zo tegen een goede vriend(in) te praten. Wat zou je dan wél zeggen???? Je bent in ieder geval dan veel milder, liever en hebt héél véél meer acceptatie. En dat stopt de vicieuze cirkel veel eerder.
Enfin…. Wie of wat is jouw HANDREM? Ben je het zelf? Ga je eind lopen met de hond? Eindje fietsen? Mag je gewoon even chillen? Wie kan je bellen?

Wat heb je nodig?

Duidelijkheid? Overzicht? Een afspraak met iemand? Hulp? Een deadline? Rust? Zoek dat uit en zorg dat je altijd een plan B hebt. Ok, je hebt ADHD. Dat dat vermoeiend en lastig is, weet je zelf als de beste. Bittere noodzaak om je stress-stofjes te verlagen en je autonome zenuwstelsel te kalmeren. Ga preventief te werk! Iemand met ADHD is vaak briljant, creatief en oplossingsgericht. En als we dat voor een ander kunnen, kunnen we dat ook voor ons zelf. Laten we dat brein ook ten goede gebruiken! Bedenk vóóraf wat je kan doen, als een soort brandpreventie, maar dan anders.

Deel jouw ervaring!

Jij hebt vast ook nog tips die we vooral NIET moeten doen. Deel ze!!! Voor de nodige preventie van een aanklooi-vicieuze-cirkel. Doe je het niet voor je zelf, doe het dan voor een ander. Kunnen wij ook even lachen om jouw fouten. Lekker!

De beste of leukste tip die we vooral NIET moeten doen, wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende of een weekplanner, ter preventie van meer nare vicieuze cirkels

Help ons om zo veel mogelijk blunders etc. te delen!! En reageer op de Facebook post.

Zoals je weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach en ervaringsdeskundige. Wil je meer tips? Meer blogs van mij lezen? Wil je gecoacht worden? Een duwtje in de goede richting? Je mag altijd contact met mij opnemen. Kijk hier om te kijken waarmee ik je kan helpen.

Dit blog is dit keer volledig geïnspireerd door mijn eigen ervaringen, helaas ?.

 

Volg me ook op: www.adhd-praktijk.nl

Facebook: https://www.facebook.com/ADHDPraktijk/?fref=ts

Twitter: https://twitter.com/ardanieboer

1 Comment
  1. Richard 2 jaar ago

    Ik werk al jaren volgens dit not-to-do lijstje. Daarnaast maak ik nog gebruik van de volgende not-to-do truuks:

    Koptelefoon met agressieve muziek als ik werk in de kantoortuin (goed voor stress en concentratie), niet goed voor menselijke interactie.
    Niet afzonderen, terwijl ik weet dat het werkt (lijkt zo oncollegiaal wanneer je dit vaak doet)
    Mensen niet aanspreken op storend gedrag (dan ben je zo’n zeikerd)

    Ik begrijp wel waarom ik mijn grenzen recent bereikt hebt 🙂

Laat een reactie achter..

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account