ADHD en werk: Heb jij al een not-to-do-list?

* 3-4 minuten leestijd * Arda Nieboer is ADHD Coach voor volwassenen en tevens ervaringsdeskundige. Je ontvangt 6 tips voor een not-to-do lijst, veel plezier ermee. Heb je ook een goede tip of wil je iets delen dat jou heeft geholpen, schroom dan niet een reactie onder deze blogpost achter te laten. De leukste reactie of de meest bruikbare of originele tip wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende.

 Mijn to-do-list is lang en groeiende. Hoe meer ik er mee bezig ga, hoe langer hij wordt. Ik word er soms gek van. Hoezo overzicht? Dat is de reden waarom ik een peperdure agenda heb gekocht. Die agenda helpt mij te plannen om elke dag een top drie te maken van taken die ik MOET doen. Dat helpt mij enorm.

Met mijn klanten (en ik doe zelf uiteraard ook mee) maak ik de laatste tijd ook een not-to-do-list. Briljant! Bij mij staat op nummer 1: Even op de bank zitten en Candy Crush spelen. Ja, ik schaam me dood, maar heerlijk om mijn gedachten “even” op nul te zetten. En voor ik het weet, ben ik een uur verder. Wat wel werkt is als ik een spelletje doe achter mijn bureau terwijl mijn werk mij “aanstaart”. Dan is het inderdaad even mijn gedachten op nul zetten want dan laat ik het bij één spelletje. Wat werkt voor jou?

Vermijd deze productiviteitslekken!

1. Vermijden van  belangrijke taken

We kennen het allemaal. Het uitstellen van belangrijke taken. Op het laatste moment dingen doen. Schijnbaar een prachtige strategie omdat er dan wel genoeg energie vrij komt om ons brein te prikkelen en op te drijven door stress. Gezond is anders. Het kost namelijk ook veel. De eerste stap is het moeilijkst. Als je eenmaal begonnen bent is, valt het eigenlijk allemaal mee. Maak een beginnetje.

2. Perfectionisme

Wij hebben een unieke combinatie. We stellen namelijk uit en streven tegelijk naar perfectie. Perfectie leidt helaas juist tot imperfectie. De angst om fouten te maken zorgt ervoor dat we uitstellen. Alles of niets. En dat leidt tot weinig goeds. Voorkom dat je door perfectionisme juist onderpresteert. Maak er een gewoonte van om te beginnen met een ontwerp, een idee. Dat is goed genoeg. Je hoeft niet gelijk alles. Zodra je denkt: “als ik dat doe dan…. dus doe ik het maar niet, of ik doe ik het later wel.” Of: iets wat neer komt: “het moet helemaal goed en anders maar niet.” Alarmbellen, all over the place. Het is een denkfout, goed is goed genoeg!! Zo streng ben je voor een ander ook niet. Waarom dan wel voor jezelf? Dat is niet eerlijk! Het begint vaak met een idee, overzicht krijgen wat er precies moet gebeuren. Dat is genoeg.

3. Focussen op details

De hyperfocus, wat een geweldige eigenschap! Behalve als je daardoor alleen nog oog heb voor de details en het grote geheel uit het oog verliest. Als je zo geobsedeerd bent door de details krijg je het nooit af. Of het gaat ten koste van andere werkzaamheden. Neem dus af en toe afstand. Als je een belangrijk document maakt bijvoorbeeld. Ga tussendoor even iets anders doen. En bedenk nog even het doel ervan, neem even afstand. Lees het niet vaker dan een aantal keer door. Anders staar je er te lang naar en wordt je blind. Versturen! Je weet het al: Goed is goed genoeg.

4. Je lange termijn doelen negeren

Weet je wat je vandaag moet doen? En deze maand? Dit jaar? Weten waar je wilt zijn in de toekomst, kan je helpen met wat je nu te doen staat. Het helpt je om je doelen en je prioriteiten te bepalen. Mijn missie is: dat alle volwassenen met ADHD / ADD in 2020 tot hun volle potentieel gegroeid (kunnen) zijn op hun eigen unieke manier in volledige acceptatie met zichzelf. En dus zit ik op zaterdag dit blog te schrijven.

5. Op elke mail, telefoongesprek, berichtje reageren

Het is verleidelijk om overal op te reageren. Ook al is het alleen maar om dank je wel te zeggen. Maar als je elke dag in je mailbox blijft hangen, heb je geen tijd om andere belangrijke taken te doen. Reageer dus alleen op mails met een hoge prioriteit. Dit bespaart tijd, energie en veel onnodig typen.

6. Proberen het iedereen naar de zin te maken

Je voelsprieten continue uitsteken, kost je veel energie. Je hebt geen controle over wat iemand denkt of wat iemand doet. De enige persoon waar je controle over hebt dat ben je zelf. Steek je energie in het beste in jezelf naar boven te halen. Besteed je tijd aan mensen die je waarderen en respecteren. Blijf weg van de azijnpissers, het gaat jou ook niet lukken om ze tevreden te stellen. Accepteer dat en haal je schouders op.

Hoe werkt het voor jou?

Als volwassene met ADHD heb je vast al veel dingen bedacht om productiever te worden. Deel je tips s.v.p. Wie weet help je er anderen mee. De leukste reactie of de meest bruikbare of originele tip wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende.

Help ons om zo veel mogelijk ideeën te delen!! En reageer hieronder.

Zoals je weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach en ervaringsdeskundige. Wil je meer tips? Meer blogs van mij lezen? Wil je gecoacht worden? Een duwtje in de goede richting? Je mag altijd contact met mij opnemen.

Dit blog is geïnspireerd door ADDitudemag, mijn eigen ervaringen en die van mijn klanten.

Volg me ook op:

www.adhd-praktijk.nl

Facebook

Twitter

11 Reacties
  1. Lotte 3 jaar ago

    Ga niet, ik herhaal niet, “even” op Facebook kijken. Voor je het weet heb je alle vrienden van vrienden bekeken. Je profielfoto gewijzigd, allerlei gevatte comments geplaatst en heb je geen idee meer wat je daarvoor eigenlijk aan het doen was.

  2. Francis 3 jaar ago

    Schaf een harddiskrecorder aan of gebruik die van je abonnement. Zo “mis” je niks van je populaire series/films. Dan kan het “die heb ik nog niet gezien” excuus de deur uit.

  3. Martin Rijsdijk 3 jaar ago

    Mbt mail plan ik twee momenten in. Als ik start check ik de inbox en handel ik de.mail af met vier mogelijkheden: 1. Kan ik het in twee minuten afhandelen? Ja? Meteen doen. 2. Moet ik hier iets mee maar duurt het langer dan twee minuten? Dan maak ik er een taak van. 3. (Vind ik de leukste?) Kan ik de taak delegeren? Ja? Toewijzen aan iemand anders? 4. Moet ik het bewaren of later lezen? Ja? Verplaatsen naar mijn archief. Nee? Verwijderen. Dit kost max. Een half uur. Daarna ga ik vanuit mijn taken werken of wat er gepland staat. Aan het einde van de dag doe ik nogmaals dit rondje. Werkt perfect voor mij en geeft rust omdat.je niet meer vanuit je mailbox werkt.

  4. Bjorn 3 jaar ago

    Heel erg handig, schaam je niet. Dat wil zeggen als je een diagnose ADD of ADHD hebt dan laat mensen die hier(door) met je in contact komen dit ook weten. Je hoeft geen shirt aan te trekken met de grote letters#IKHEBADD EN WAT HEB JIJ, ANNIE?
    Sinds ik de diagnose ADD heb heb ik na verloop van tijd bv mijn buren hierover geïnformeerd. Dit maakte wel een en ander duidelijk aangezien men zich nu wel eens afvroeg wat ik toch telkens om 03:00 am aan het doen was in de keuken. Nu weet men dat ik dan bv spaghetti sta te maken of wellicht pannenkoeken sta te bakken. Nu heb ik mijn buren dan ook op Facebook toegevoegd en ze vinden het nu zelfs geweldig om vervolgens na te kijken aan de hand van mijn post wat ik de afgelopen nacht heb staan bakken. Nu maakt men zich ook geen zorgen meer in de zin van , gaat het wel goed met die jongen!? men heeft er nu begrip voor dat opeens toch even op een vreemd tijdstip de stofzuiger aanspringt, zolang het maar binnen de perken blijft natuurlijk.
    De handigste tip die ikzelf al jaren gebruik is een dobbelsteen die ik bij mij heb. Hierop staat Ja, NEE en MISSCHIEN. ik gebruik deze bv in de winkel als ik een uur voor een rek sta en geen keuze kan maken. Moet ik deze shampoo nu wel kopen of niet, heb ik hem nodig? uhmm ff dobbelen en duidelijk! ja ik koop het. Nee en ik loop door. Misschien, dan zet ik het terug en kom ik er later nog wel aan toe als het echt belangrijk is. Zo gebruik ik mijn dobbelsteen in de meest vreemde situaties en het helpt mij om niet een eeuwigheid ergens te blijven “plakken”

  5. Bianca van Bemmel 3 jaar ago

    Hoi hoi ik werk niet ben fulltime huismanager en mama van twee bijzondere en energieke jongens. Waar ik vooral op let, is dat ik niet op de figuurlijke sneltrein stap. En dat ik mijn rust pak door iets vroeger naar bv school, arts of andere afspraak te gaan want dan kan ik alleen maar wachten prima rust moment. En je hoeft je niet schuldig te voelen dat je niets doet. Hi Hi Hi oh en dat telefoon consult dat gun ik aan iemand anders. Kan me aan de telefoon niet concentreren en komt er ook niets binnen zonde van de tijd en energie.

  6. Henk Slettenhaar 3 jaar ago

    Ik heb me aangeleerd om belangrijke onderwerpen direct aan te pakken dan heb ik dat ook weer gehad. Dan is er geen stress. Perfectionistisch/hyperfocus is ideaal, ik ben zelf een goed opgeleide timmerman (MBO 2 + MBO 3), gecombineerd met de hyperfocus zorgt er juist voor dat ik geen enkel detail mis en ik zorg er voor dat ik het grote geheel in de gaten blijf houden. Want daar gaat het juist om, om het gehele product perfect te krijgen. De toekomst plannen heb ik altijd en daarbij is het belangrijk om in het proces te pakken wat je kunt krijgen, zonder dat ik mijn doel(en) uit het oog verlies. Een ander helpen is juist goed maar dat moet niet ten koste gaan van jezelf. Als ik een doel voor ogen heb dan wil ik die bereiken. Mensen kunnen me helpen en tips geven of als mensen mij niet willen helpen dan onthoud ik dat en op een gegeven moment, als de situatie er naar is, dan gebruik ik dat tegen hun. Als er mensen zijn die mij willen helpen om mijn doel(en) te bereiken dan ben ik zeker bereid om de ander ook te helpen. Ik ben heel oplettend van wat er gebeurt en probeer er zelf ten alle tijden van te profiteren.

  7. Herman Plutschouw 3 jaar ago

    Wat ik handig vind in het omgaan met mijn ADHD is mijn telefoon te gebruiken als agenda! Die heb ik altijd bij mij en waarschuwt mij doormiddel van een alarm of bericht dat aangeeft wat voor taak gedaan moet worden. Ik zet de afspraken in de kalender (Bij mij S Planner genaamd) en die zijn gekoppeld aan mijn gmail emailadres, zodat ik een bericht een uur of een dag van te voren op mijn telefoon krijg wat ik die dag of de volgende dag moet ! Ik vind het voordeel ten opzichte van een papieren agenda dat ik, zeker in tijden wanneer er niet gewerkt wordt of een dagritme aanwezig is, dat ik automatisch een seintje krijg, aangezien ik bijna tot niet in mijn papieren agenda kijk.

  8. a 3 jaar ago

    *voordeur altijd op slot……dus ,moet altijd sleutels hebben om in en uit huis te gaan. ( gebeurt mij dus weinig meer dat ik niet weet waar mijn sleutels zijn.)

    *tussen 17;00 en 19;00 alleen bezig houden met koken en kids. daarna tijd om van alles niks te moeten.

  9. Pascalle 1 jaar ago

    Hoi!
    Qua taken op werk probeer ik nu ook zoals iemand al eerder zei, het metéén te doen.
    Dus ik voel dan de neiging om het nog drie maanden uit te stellen, (bvb gesprek uitwerken), en dan zeg ik tegen mezelf: nee je gaat het meteen vanmiddag doen.

    En als tweede, ik kan enorm tegen (simpele) dingen opzien zoals.. tanden flossen haha. En ook met andere klusjes, probeer ik te beginnen met een deel. Dus dan voel je niet alsof je een berg moet verzetten, maar je belooft jezelf dat je maar een deeltaak van het geheel hoeft te doen. En dan is het meestal al niet zo erg meer! Meestal ga ik dan vanzelf verder 🙂

    Oja en voor het overzicht heb ik een maandkalender aan de muur gehangen.

    En! To do taken schrijf ik ook meteen op. In plaatst het uitstellen van het opschrijven van taken hahah

Laat een reactie achter..

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account