5 tips om je geheugen te helpen

* 3-4 minuten leestijd * Arda Nieboer is ADHD Coach voor volwassenen en tevens ervaringsdeskundige. Je ontvangt vijf tips om je geheugen te helpen, veel plezier ermee. Heb je ook een goede tip of wil je iets delen dat jou heeft geholpen, schroom dan niet een reactie onder deze blogpost achter te laten. De leukste reactie wint een half uur gratis telefonische coaching van Arda Nieboer. Je kunt Arda tevens inschakelen wanneer je hulp nodig hebt. Bekijk hier waarmee Arda jou kan helpen. Veel leesplezier : ).

Ik loop naar boven om iets te doen, eenmaal boven gekomen sta ik in een slaapkamer en bedenk ik: “wat kom ik hier eigenlijk doen?” Een boek lezen en aan het eind van een pagina niet meer weten wat je gelezen hebt en maar weer opnieuw beginnen. Of je staat onder de douche en bedenkt dat je straks dat boek mee wilt nemen voor een vriend om het vervolgens te vergeten.

Het gaat hier om het werkgeheugen en prospectieve geheugen. Het werkgeheugen hapert een beetje. Je bent bezig met het opruimen van de boodschappen en je wordt gebeld. Later vind je je portemonaie in de koelkast. Je bent even afgeleid en je vergeet bijvoorbeeld dat iemand je iets gevraagd had. Het prospectieve geheugen is een taak op het juiste moment kunnen doen. Ik heb standaard “te laat” kaartjes in huis. Ik denk wel 100 keer dat ik een kaart moet sturen, maar op de verkeerde momenten, in de auto, in de supermarkt etc.

5 tips om je geheugen een handje te helpen. 

  1. Doe het gelijk!

Als iets een paar minuten duurt, doe het gelijk! Dan kan je het ook loslaten. Ik pak nu even dat potje LTO3 die ik vanmiddag voor een klant mee zou nemen en stop het alvast in mijn tas.

  1. Laat het opvallen

Als je iets niet gelijk kunt doen, leg het item in de loop of in het zicht. Voor de buitendeur, pontificaal bovenaan of op de trap etc. Of plak een post-it.

  1. Neem contact op met jezelf

Bel of mail jezelf. Ik stuur mijzelf vaak een mail met ideeën over een blog bijvoorbeeld. Spreek je eigen voicemail in: “Hey, lekker ding! Denk je eraan dat je vanmiddag even bloed laat prikken?” Dat is een goede trouwens, dat had ik weken terug al moeten doen….

  1. Praat er over

Door het aan een ander te vertellen dat je ergens aan moet denken, lukt het vaak beter om het te onthouden. Je geeft je brein extra prikkels waardoor je hersens beter werken.

  1. Wees een beetje aardig tegen jezelf

Verdoe geen tijd aan verwijten, schaamte etc. Hierdoor raakt je hoofd alleen onnodig vol en overbelast. Het is onvermogen, géén onwil en géén gebrek aan zelfdiscipline. Je hebt echt een andere bedrading waardoor je brein anders werkt. Lach om je zelf. Wees je eigen beste vriend. Tegen je beste vriend ben je veel milder dan tegen je zelf en veel minder kritisch. In plaats van dat je kritisch bent en ervan baalt, doe gelijk iets om het op te lossen. Houd de gang er in.

Ook nu borrelen er steeds meer ideeën bij me op. Gebruik je telefoon als reminder, stel alarmpjes in. Maak to-do-lijstjes en een top 3 die je vandaag in ieder geval gaat doen. Etc. Het is vaak puzzelen wat bij jóú past. Want iedereen is uniek.

Hoe werkt het voor jou?

Welke van deze tips passen bij jou en ga je deze week toepassen? Schrijf ze op en hoe zorg je ervoor dat je het ook echt gaat doen? Plan je ze in? Plak je ergens in het zicht een Post-it? Of …….?

Als volwassene met ADHD heb je vast al veel bedacht om dingen te onthouden. Wat heb jij al voor oplossingen? Het leukste verhaal of de meest bruikbare en/of originele tip wint een telefonische coachsessie van een half uur met ondergetekende.

Help ons om zo veel mogelijk ideeën te delen!! En reageer hieronder.

Zoals je weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach en ervaringsdeskundige. Wil je meer tips? Wil je gecoacht worden? Je mag altijd contact met mij opnemen. Bekijk hier waarmee ik jou kan helpen!

Volg mij of maak een connectie : )

Facebook
Twitter
Connect met mij op LinkedIn

 

16 Reacties
  1. Nika 4 jaar ago

    ❤ No. 5! Alsnog… Deel je energie voor het leven, als er te veel wordt.

    En zeer praktich: beperken an post-its gebruiken. Ik coach vaak mijn drukke leerlingen. De combinatie van beperkte oppervlaakte en flexibiliteit van post-its werkt voor bijna alles, vaneen een ingwikkelde ding om te regelen tot het schrijven van een werkstuk!

    • Arda 4 jaar ago

      Hai Nika,
      Bedankt voor je reactie! Ja, werkt goed he? Word je gelijk “gedwongen” om to the point te zijn. 🙂

  2. Rosalie 4 jaar ago

    Ik heb een mini whiteboard op de koelkast, daar schrijf ik de boodschappen op die ik standaard vergeet, en in de koelkast moet ik toch wel zijn. Ook gebruik ik reminders op de telefoon (met alarm), alleen gebeurt het nog weleens dat ik het vergeet in mijn telefoon te zetten en daarom het alsnog het vergeet omdat je daar op rekent…

    • Arda 4 jaar ago

      Hai Rosalie,
      Wat handig! Ik gebruik een familieplanner in het zicht in de keuken. Dit is absoluut ook super handig! Thx

  3. Anne-Marie 4 jaar ago

    Agenda met weekoverzicht , voor ons gezin, wie is wat aan het doen, wie eet wel of niet mee. Staat in de agenda. Als ik boodschappen haal, en iemand van mijn gezin wil dat ik iets meeneem, verplicht sms’en of appen…kan ik het terug lezen.

    • Arda 4 jaar ago

      Hahaha, ja top! Verplicht sms’en. Goed zeg! Ik een familieplanner op een whiteboard. Het nadeel is dat je daarop niet vooruit kan plannen of terug kan kijken.

  4. miranda 4 jaar ago

    Toch grappig dit ik gebruik ze allemaal en meer en dan toch vergeet ik het hahahaha ach ja het went ik zeg altijd zit in mijn familie hahahaha ….. ik heb een groot whiteboard in de gang hangen en daar schrijf ik heel groot op ..mijn telefoon is mijn kameraad en gelukkig kan ik lullen als brugman 😉

  5. Sandra 4 jaar ago

    Spullen die ik mee móet nemen leg ik klaar voor de voordeur, zodat ik er mee geconfronteerd word als ik weg wil gaan. Belangrijke dingen die ik écht niet mag vergeten schrijf ik groot op een vel papier en dat leg ik op het aanrecht of op de salontafel. Daarnaast helpt het ouderwetse kruisje op mijn hand me ook vaak met iets onthouden. Tot slot ben ik ook iemand die honderd kleine dingetjes tussendoor doet, omdat ik het anders vergeet. Dit geldt overigens ook als ik met iemand in gesprek ben. Ik interrumpeer vaak om iets te zeggen, omdat ik anders niet meer weet wat ik wilde zeggen. Dit laatste vind ik overigens een hele vervelende eigenschap waar ik graag wat aan zou willen veranderen.

  6. Dayene Stap 4 jaar ago

    Mijn zoon en ik hebben het deurtje van het aanrechtkastje boven de senseo gebombardeerd tot white board. In de kamer op tafel ligt een agenda waar iedereen in zet wat ze die dag doen en wat er niet vergeten mag worden wordt er met rood in gezet. Zoonlief van 20 en ik zijn beiden ADHD-ers. Mijn man en onze jongste van 4 jaar niet. Hun roepen ook regelmatig wat wij nog moeten doen waarop wij antwoorden zet het maar in ons boek!

  7. rita 4 jaar ago

    Ik heb nog geen oplossingen, ben er sinds kort achter gekomen dat ik add/ADHD heb. En dat op mn 55ste. Ga binnenkort voor een intakegesprek.

    Ben dus heel benieuwd hoe anderen dat allemaal doen.

    • Arda 4 jaar ago

      Hai Rita,
      Ja, jeetje! 55 jaar en dan nog en diagnose. Ik was zelf 40. Hoe is dat voor je? Blijf ons volgen. Hier komen veel tips voorbij. Succes!

  8. Thamara 4 jaar ago

    Met mijn dochter van 15 (geen ADHD) en zoon van 13 (wel ADHD) woon ik al 13 jaar alleen. Ik (38 en ADHD) runmijn bedrijf al 4 jaar met succes. Ik ben fotograaf en planning en vooral afronden is een uitdaging voor mij. Mijn eerste tip: maak er geen geheim van dat je ADHD hebt. En accepteer hulp in zaken die je zelf lastig vind. Zo doe ik zelf mijn boekhouding na maar met steeds controle van mijn vriend zodat na 4 jaar het kwartje valt en ik steeds verder bij kan blijven. Dingen moeten een gewoonte worden. Fotoshoot gehad? Zelfde dag ga ik aan het bewerken al is het tot midden in de nacht.
    Mijn dochter vond het lastig dat ik altijd haar afspraken vergeet, staat het niet in mijn agenda dan vergeet ik het. Dus belangrijke dingen vult ze in. Opruimen? Eindelijk routine. Voor ik naar bed ga is de huiskamer opgeruimd. Dat is inmiddels een gewoonte. Mijn kasten weer eens een puinhoop dan vraag ik mijn vriendin of ze weer wil komen structureren. Samen een bakkie en muziek en als beloning een wijntje. Heerlijk! Dus schroom niet om hulp te vragen! En in mijn tas zit altijd een notitie boekje waar ik meteen opschrijf als ik bijvoorbeeld telefoon krijg. Datum Naam nummer, afspraken etcetera. Dan kan ik altijd terugvinden wat ik heb afgesproken. En jezelf accepteren, ik ben een chaoot maar ben daar niet een minder mens om.

    • Arda 4 jaar ago

      Hai Thamara,
      Dank je voor je reactie! Ja, zorgen dat het een routine wordt dat helpt, he? Hoe doe jij dat? Gewoon blijven herhalen?
      Ik doe het ook zo ongeveer. Ik probeer gelijk een verslagje te maken als ik een coachgesprek heb gehad. Dat werkt het best.

  9. Hans 4 jaar ago

    Wat staan hier een aantal goede tips in gebruik er al veel van, Hoewel ik geen adhd volgens mij maar wel altijd druk ben in me hoofd. Zoek al 60 jaar naar een knop om dat even uit te kunnen zetten.

  10. Loes 4 jaar ago

    Ik ben 23 met ADHD.
    Ondanks dat ik onwijs druk en chaotisch ben, wil ik niks liever dan structuur en regelmatig om alles zo goed mogelijk op een rijtje te kunnen krijgen in mijn hoofd.
    Gelukkig hebben wij als ADHD’ers ook de gave gekregen dat we heel innovatief zijn in het oplossen van (onze eigen) problemen. Ikzelf ben daarnaast ook erg creatief dus ik hou ervan om zelf dingen in elkaar te knutselen.

    Zo heb ik mijn eigen bullet journal gemaakt. Bullet journals zijn echt onwijs handig voor ja, eigenlijk alles in je leven. Het komt erop neer dat je alle taken die je moet doen (TO DO’s) opschrijft met een hokje ervoor, heb je het gedaan, dat kan je het hokje doorstrepen. Dit afvinken van taken die je hebt gedaan is iets wat mij altijd een klein geluksmomentje geeft.
    Ik heb voor mijn eigen bullet journal een groot lijntjes schrift met harde kaft van de hema gekocht. Deze heb ik onderverdeeld in 5 tabbladen:
    – algemeen
    – studie
    – zelfzorg & schoonmaak
    – boodschappen
    – DIY en wensen

    Onder het kopje zelfzorg en schoonmaak vallen veel puntjes die wij vaak vergeten; even goed voor onszelf zorgen, een afspraak maken met de tandarts maar ook de verwen-momentjes zoals een TO DO dat je deze week even lekker naar de zonnebank gaat of een gezichtsmaskertje neemt.

    Het tabblad boodschappen spreekt voor zich. Maar er zit ook 1 pagina in voor grote aankopen zoals een nieuwe winterjas, mooie schoenen, nieuwe gordijnen enz. Dit zijn dingen die je opschrijft en waarmee je jezelf kan belonen als je genoeg geld hebt gespaard, wat voor mij als student soms best even kost.

    DIY (Do It Yourself) zijn al mijn klusprojectjes, reparaties en ideeën.

    Het bullet systeem werkt voor mij heel erg goed en zou er nog pagina’s over door kunnen vertellen. Het organized voor mij alles op 1 plek in 1 groot boek. Zodat ik niet 10 notitieboekjes heb of post-its die bij mij altijd van de muur vallen haha. Daarnaast is het voordeel dat je altijd even terug kan bladeren aangezien je zoon groot boek niet snel kwijtraakt. Daarnaast, als je even een dagje hebt waarop niks lukt, waarop je niks voor elkaar gebokst krijgt, dan blader ik door mijn bullet journal, kijk ik naar al mijn vinkjes en kan ik weer een beetje trots zijn op alle dingen die me al wel zijn gelukt in plaats van te focussen op wat nu even niet lukt.

    Liefs!

    • Loes 4 jaar ago

      Lang leve mijn ADHD,
      vergeten naar de data te kijken, oeps…

Laat een reactie achter..

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account