Strattera

Dit onderwerp bevat 14 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Doe Zelf Maar Rustig 2 jaren, 8 maanden geleden.

• Auteur
     Irene 
    Bijdrager

Hallo hallo

Ik gebruik al 3 jaar Strattera maar dit lijkt een heel onbekend medicijn te zijn.
    Zijn er mensen die dit gebruiken? of ooit geprobeert hebben?

Ik ben heel benieuwd ^^

Niels 
    Bijdrager

Edit: Ik haal Concerta en Strattera altijd door elkaar. Ik zal morgen even mijn bevindingen typen. 😉

Niels 
    Bijdrager

Mijn ervaringen met Strattera zijn divers.

Voordat ik bij Strattera uit kwam heb ik Methylfenidaat, Dexamphetamine en wellbutrin geprobeerd met verschillende doseringen en inname- tijden.

Helaas zorgde alle varianten voor (vervelende) bijwerkingen die het voordeel niet waard was.

Daarna ben ik overgestapt naar Strattera. Een medicijn die relatief goed viel, in vergelijking met de andere medicamenten.

Het voordeel was de rust in mijn hoofd om de chaos te ordenen. In mijn gedrag werd ik niet zo veel verschillend, als ik mijn omgeving mocht geloven. Desalnettemin was het voor mijn gevoel best een prima medicijn.

De bijwerkingen die ik ervaarde waren; (Flinke) hartkloppingen, droge mond/ veel dorst, moeite met plassen, aparte orgasmes en enorm veel pijn na en orgasme. Misselijkheid na het innemen en dat hield ongeveer 30 minuten a 60 minuten aan.

En de meest bizarre was het kleurrijke, zwartgallige, ultra- realistische dromen. Elke nacht weer.

Op het moment dat ik ben verhuist ben ik gestopt met de medicijnen. Dat is inmiddels drie jaar geleden. Ik heb nog wel getracht om opnieuw te beginnen met Strattera maar dat verliep niet naar wens. Het opbouwen is nou eenmaal lastig..

Irene 
    Bijdrager

Het opbouwen van mijn strattera was inderdaad bizar.
    De eerste maand had ik een emotionele controle van niets. Schreeuwen van woede, huilen en weer breeduit lachen in één minuut tijd. Maar toen ik eenmaal die maand door was was het allemaal weer oké.
    Precies wat jij zegt; meer effect in mijn hoofd dan gedrag.

Verder ‘gelukkig’ vrij weinig bijwerkingen. Ik heb wel een gemiddelde hartslag van 100 maar ook al vóór het beginnen aan medicatie. Deze blijft ook constant dus ‘zal wel geen kwaad kunnen’ volgens de vele verwonderde cardiologen. (“maar… ben je dan niet heel erg onrustig met zo’n hartslag heel de tijd?” was tot op vandaag de mooiste quote)

Stiekem baal ik best wel dat het goed werkt. Allemaal wegens de kosten. Momenteel slik ik 100,- per maand en de prijs blijft stijgen. Dit terwijl zorgverzekeraars minder dekken en meer gaan kosten.

Als ik kon stoppen zou me dat best wel wat geld besparen per jaar. Maar ik kan niet meer zonder nu het zo goed werkt… Luxe problemen dit 😉

Melanie 
    Bijdrager

Hey mensen

Wat fijn dat ik.dit lees ik heb heel lang getwijfeld. Ik.bem begonmem vrpig kaar met een trial van ritalyn maar dit was en regelrecht drama uit het onderzoek bleken mijn slechtste dagen mey ritalin te zijn. Dus over op de dex. Dit ging een lange tijd redelikk goed maar de bijwerken waten horror. Ik dacht dat hoort er bij niet aanstellen. Nu ben ik sinds een jaar vam dr pil af en ik heb pms(ben een echte bofkont lot uit te loterij) ik dacht ik krankzinnig was. Ik loog tegen mijn psych en nam mijn medicijnen niet ik snapte er geen hol van want ik heb ze zo hardt nodig. Wat blijkt de dex versterkt mijn pms en ik ben bang voor bijwerkingen geworden en voor de rebound. Nu sinds vandaag aan dr stratera. Vindt het rete spannend !!

Niels 
    Bijdrager

De emotionele controle was, in vergelijking met Dex, prima te doen. Tijdens mijn periode van Dexamphetamine heb ik meerdere malen in het ziekenhuis gezeten omdat het gevecht aan was gegaan met een muur of deur. En 8 van de 10 keer wint de muur of deur.

Het erge is; Ik ben totaal geen agressief persoon en ik schrok enorm als ik zo’n uitbarsting had gehad. We hebben de link pas later gelegd naar de medicatie.

Bij Strattera had ik daar geen last meer van en was ik mijn ouderwetse “rustige” zelf.

@irene; Heb je geen last van je hartslag dan? En wat gebeurd als je sport of jezelf inspant?

De kosten zijn inderdaad wel een puntje. Maar het levert je ook voordelen op, als het goed is.

@Melanie: Heel veel sterkte. Probeer alles een beetje de tijd te geven om te wennen. Mocht je vragen hebben of de behoefte om van je af te praten dan weet je me (ons) te vinden!

Melanie 
    Bijdrager

Hoi niels fijn om te horen dat ik niet de enige vben die zo idioot gaat doen met dex.. ik heb vanmorgen mijn eerste pil statera gehad. Ik moet onwijs wennen aan het gevoel. Heb jij enig idee hoe lang dat gevoel onwennig blijft? Groetjes

Irene 
    Bijdrager

Oh jemig. Ben blij dat ik dex dan nooit geprobeert heb dan :$

De hartslag is wel oké. Ik zit nu op kantoorbaan met hartslag 105
    Ritalin en Concerta hadden daar meer invloed op, dan zat ik aan de 130.
    Als ik sport zit ik in no-time aan de 150. Het is raar omdat je het dan echt in je borst voelt bonzen maar ja.. ik ben nooit anders gewend eigenlijk. Daarbij voer ik nooit iets uit. Ik fiets 10 minuten en ren een hoop trappen omdat ik vaak alles vergeet. Maar verder ben ik een mega lui varken xD
    Heel soms heb ik wel momenten dat ik onrust en bonzingen voel en dan probeer ik met Native muziek en ogendicht en ademhaling oefeningen rustig te worden. Dit is ook hoe ik in slaap kom.
    In mijn slaap dropt het ook zoals het hoort dus vonden Cardiologen het goed genoeg.
    (ik heb één keer op eerste hulp gelegen omdat ik hele dag 130 had zonder medicatie en er zorgen waren. Volgens artsen was enige moment dat mijn hartslag naar de 80 viel toen ik flauw viel xD)

En @melanie1990 Bij mij duurde het de volle 2 maanden voor ik een stabiel effect kreeg. Zeker niet eerder opgeven! Goede medicatie is alles waard ^^

Niels 
    Bijdrager

@im33ltje Als ik varkentjes in de modder zie rollen oogt het best vermoeiend. 😛

Je hartslag is dus van nature aan de hoge kant.

Ik blijk van nature enorm gevoelig te zijn voor medicatie, dus de effecten die het normaliter met zich mee nam, werden bij mij wat vergroot. De neven- effecten van strattera zijn bij mij nooit verdwenen ondanks maandenlang gebruik. Maar ze waren goed opzij te zetten (met hier en daar wat gemopper) tegenover de voordelen die het me bracht.

Zijn er bepaalde aspecten die jullie vanuit jezelf mist als je medicatie gebruikt of juist niet?

Melanie 
    Bijdrager

@niels wat bedoel je met aspecten? Of je anders rreageert? Of hoe je voelt?

En wat bedoel je met neven effect?. De dag is bijna voorbij. Ik moet zeggen dat ik erg aan het gevoel moet wennen? Ik was best warrig en ving soms maar halve gesprekken op vandaag en daar. Ook machtig zweten en opvliegers maar dat haf ik van de dex ook. Maar ben nu gewoon moe van de rust
    Ik ken dit gevoel van voor mijn diagnose. Toen sslikte ik weens bij ernstige paniek aprozolam. Dit is wel minder erg hoor.

Niels 
    Bijdrager

@melanie1990 ; Ja, eigenschappen die je normaliter wel bij jezelf terug vind of nu juist naar voren komen, terwijl dat eerder niet lukte of opviel. En dat kan inderdaad te maken hebben met je gevoel of reactie.

Met neveneffecten doel ik op bijwerkingen.

Persoonlijk vond ik de eerste dagen van een nieuw medicament het zwaarste. Ik was toch gespannen als ik het in nam. Wat zou het met me doen? Hoe voel ik me nu? Zijn er al bijwerkingen te bespeuren? Wat moet ik dan doen? Reageer ik anders? Enzovoort. Op dat moment was ik enorm gefocust op alles wat met het medicijn en mezelf te maken had.

Irene 
    Bijdrager

Nee ik mis eigenlijk niets… heel saai $:

Nu ben ik ook begonnen op mijn 15e en slik het nu al 5 jaar elke dag.
    Dus hoe ik ervoor was kan ik me ook niet herinneren en was ik te jong om te weten of ik dat nu nog zou zijn geweest.
    En als ik nu een dag zonder doe is het vooral rebound effect dus heel heftig, heel rot, en geen realistische weergave van een leven zonder medicatie.

Niels 
    Bijdrager

@im33ltje ; Heel saai! Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je jezelf ziet zoals de afgelopen jaren. Je bent zo gewend geraakt aan de ‘ jij ‘met medicatie dat de persoon zonder medicatie niet meer terug te halen valt. En dat is op zichzelf een prima situatie, zolang je zelf ook content bent met dat gegeven.

De rebound vond ik heel vervelend ongeacht de medicatie. 🙂

Doe Zelf Maar Rustig 
    Bijdrager

Hey allemaal! Na al een hoop qua medicatie te hebben uitgeprobeerd met of te weinig effect of – soms na verloop van tijd – hele vervelende bijwerkingen ben ik dan nu aanbeland bij wat gevoelsmatig mijn laatste optie is: Strattera. Over een weekje een nieuwe afspraak met de psych. Gezien de verhalen die ik lees over de bijwerkingen (misselijkheid ‘from hell’) vind ik dit spannend, maar tegelijkertijd kijk ik er ergens ook naar uit en hoop ik dat dit middel mij net zoals de bupropion heel goed helpt voor m’n ADHD-klachten, maar dan zonder de bijwerkingen die ik daarvan op een gegeven moment ging ervaren (zo jammer :-(…).

Doe Zelf Maar Rustig 
    Bijdrager

Ben benieuwd of er mensen zijn die net zoals ik net begonnen zijn met Strattera? Vandaag is dag 2 voor mij.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account