ADHD en slaapproblemen

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 12 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ikissandra 3 jaren geleden.

• Auteur
     Linda 
    Bijdrager

Ik heb al van kleins af aan slaapproblemen en later kreeg ik de diagnose ADD. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen hierin. Hoe slapen jullie beter? Ik ben er zelfs al meerdere jaren bij het slaap waak centrum naar dit lost het niet echt op.

Hallo Linda,

Ik heb ook jaren slecht geslapen. Ben bij toeval terechtgekomen bij meditatie, terwijl ik dacht dat dit totaal niet bij mij paste. Ik heb er een artikel over geschreven. Succes en wanneer je verdere vragen hebt dan weet je mij te vinden.

Groet Bart
    Oprichter ADHDpositief

ADHD & MEDITATIE

vincent 
    Bijdrager

slapen, daar heb ik me maar bij neergelegd. (oke, vrij dubbelzinnig).
    ik weet voort gewoon rond welke periode ik nachten door ga halen, of wanneer de nachten kort gaan worden. inslapen is niet meer zo een probleem, maar doorslapen is rampzalig.
    het geeft al een stukje rust door te accepteren dat het gewoon zo is, vooral in het hoofd van een add-er 😉
    omarm die rust, en neem die mee naar bed 🙂

Anoniem

Slapen is lastig ja, puur doordat alles door je hoofd blijft spoken. het zou fijn zijn als je je gedachtes uit kan zetten voor je gaat slapen.

Pilou 
    Bijdrager

Ik heb ook al jaren slaapproblemen,
    Vanacht ook weer een paar uur wakker gelegen door de chaos in mn hoofd en heb vandaag een drukke dag en vanavond stappen met een vriendin en zit nu al te denken of ik dat wel vol ga houden?

Erik 
    Bijdrager

Ik heb mijn slapen onder controle gekregen, vooral door een heel gestructureerd leven te leiden.
    Ik sta elke dag om 6:00 op om te mediteren, daarna haal ik mijn dochter uit bed. ‘s Avonds ga ik zo veel mogelijk om dezelfde tijd naar bed, behalve als ik een late dienst moet werken.

Ritme, meditatie, weinig alcohol, minder tv of computer laat op de avond.

Ik heb er jarenlang veel weerstand tegen gehad, want ik was dol op spontane acties, lang opblijven, doorhalen…
    Of maakte ik mezelf dat wijs, en ging ik dat maar doen, omdat de onrust in mijn hoofd te ontvluchten?
    Na jaren uitproberen en stiekem verzet, vertrouw ik inmiddels op mijn maatregelen en slaap ik heerlijk.
    Overdag zijn er nog genoeg uitdagingen, maar de nachten gaan goed.

Hallo allemaal, hoe leuk dat jullie al een beetje actief zijn : ) Is ook echt nodig voor een goede test. Goed weekend allemaal

Jochem 
    Bijdrager

Ik herken het slaap probleem. Zelf zet ik zoveel mogelijk apparaten meet een scherm al uit zo dat ik daar geen indrukken van kan krijgen en pak een boek en ga zo rustig mogelijk lezen. Dan wordt ik meestal wel duf van en val dan makkelijk in slaap.

Meike 
    Bijdrager

Wat herkenbaar om te lezen.! Inslapen is vooral lastig en mijn nachten zijn gemiddeld een uurtje of 4/5. Wat mij enorm heeft geholpen is een uur of 2 voordat ik ga slapen geen tv meer te kijken en ook mijn telefoon en ipad met rust laten. Daarnaast heb ik geen tv, iPad of telefoon in de slaapkamer.

Wat mij ook heeft geholpen is om de dag bewuster af te sluiten. Door iedere avond een to do list te maken voor de volgende dag zo kan ik het wat beter los laten en heb ik de rust om in bed te blijven liggen ipv van alles nog even snel te willen doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Nikki 
    Bijdrager

Ik heb niet zo veel last van slaap problemen. Ik heb een redelijk ritme in mijn dagen zitten en ik plan het zo dat als ik moet gaan slapen dat mijn concerta dan ook uitgewerkt is. Even een tukkie doen tussendoor dat lukt mij echt niet vanwege de concerta maar ik merk wel vaak dat zodra die niet meer werken ik ook moe begin te worden. Ik neem dan wel 2 van die sleepz tabletten maar ik zou denk ik ook wel zonder kunnen slapen.

Ik slaap wel heel licht en vaak ook vroeg wakker omdat mn gedachtes dan al gelijk op volle toeren gaan draaien.

Anoniem

Slapen ? Tja wie heeft er hier geen problemen mee, persoonlijk heb ik wel een paar trucjes en foefjes om het iets beter te kunnen, Het vast houden van vaste tijden naar bed gaan en uit bed gaan ( ook in het weekend ja ja ) Geen koffie meer vanaf een uur of drie ongeveer, Tv iPad telefoons het laatste uur voor dat ik naar bed ga ook op zwart. Naast mijn bed ligt een boek of tijdschrift en een mp3 speler om zo goed te kunnen ontspannen.

Evita 
    Bijdrager

Inslapen is bij ook een drama. Ik ben ‘s nachts gewoon actiever omdat er dan minder afleiding is. Mediteren helpt zeker, maar dan moet ik eerst een manier vinden om stil te zitten en dat is heeeel moeilijk. Als ik, na een aantal nachten slecht slapen echt niet meer kan en mn ogen beginnen te trillen, rook ik een jointje. Niet het beste middel maar het wordt dan zo lekker rustig in mijn hoofd, dat slapen geen probleem meer is. Door slapen is ook een lastig iets. Ik heb nu geleerd dat je lichaam ‘s nachts allemaal processen door gaat en dat je daar ook wakker van kan worden. Met wat kleine aanpassingen in mijn doen en laten/eten en drinken heb ik dat nu zo ver dat ik nog maar 1x per nacht wakker wordt. Nog even een sollicitatie brief schrijven en dan lekker slapen. Truste!

Pilou 
    Bijdrager

Heb vanmiddag verduisterend gordijn gekocht want werd s’morgens meestal gewekt door de zon en vooral in de lente en zomer
    Dus kan nu lekker doorslapen

ikissandra 
    Bijdrager

Tja….. Slapen de ene keer gast t goed de andere keer lig ik te draaien als een op hol geslagen draaimolen. Accepteren dat het zo is. ben sinds mei weer met medicatie begonnen na 13 jaar en slaap sindsdien wel wat beter. De dag voor volle maan is altijd een lange, onrustige nacht. Herkenbaar voor iemand?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Het forum ‘ADHD en nachtrust’ is gesloten voor nieuwe onderwerpen en reacties.

Log hier in met je gegevens

of    

Forgot your details?

Create Account